Tuesday 20 December 2011

Port Ajie , Haziq & Angah ..

As Salam

Masa zaman sekolah dulu , mesti ada port yang familiar nan korang . port lepak atau hari hari kaw lalu kat situ dari kaw form 1 sampai laa form 5 sampai dah naik muak & muntah darah . pehhh ! boring beb hadap benda same jee . tapi , bile da abeh sekolah rase cam na lepak situ jee . haih .. manusia manusia . so , ape kate kali nie aku nak tunjuk korang port2 kitorang yg femes masa sekolah dulu . port nie laa menghidupkan kembali memori2 lame aku masa zaman persekolahan dulu . masa aku balik rumah hari tuu , sempat laa aku snap snap port nie .... 


Nie laa port yang hari2 aku , haziq & ajie lepak sebelum masuk sekolah . sepanjang form 5 , kat sini laa kitorang lepak tunggu loceng sekolah berbunyi . masa bebudak sume dah beratur , kitorang pulak baru nak gerak masuk sekolah . hee .. brader guard yang jage pintu pagar tepi pon cam da paham2 jee . hari2 muke kitorang jee laa datang lewat . part paling bess bile .. brader tuu da kunci pagar daa tapi bile tengok kitorang bertiga nie terhegeh hegeh baru turun tangga , terpaksa laa brader tuu bukak balik mangge tuu . hahaa .. serba salah dibuatnyee .. pape pon , sepanjang setaon datang lewat , sekali jee kitorang kena denda . nan sape ? cegu Ali aaa .. kena rotan sedas . hee . bangga sehh ..


Nie pulak tangga yang kitorang pakai tiap2 kali pergi & balik sekolah . nie aku nak cite sejarah penubuhan tangga nie . hee .. tangge nie jiran sebelah rumah haziq yang buad . Cik Min a.k.a Kappa 
( nama gelaran ) . actually .. tangge nie xde batu pon , memandangkan kitorang selalu pakai tangga nie , Cik Min pon letak batu . baru laa nampak cam tangge !! hahaa . sampai skang tapak tinggalan sejarah nie maseh ada dan mengekalkan kesenian kappa yang tersendiri . hoho ..


Haaa !! nie laa pintu pagar tuu ! em .. seingat aku laa , masa kita form 5 baru pagar nie die bukak . selama 4 tahun sebelum tuu , die tutup . terpakse laa kitorang U turn nak balik rumah . mungkin sebab Khidzer mula sedar susah payah kitorang pejalan kaki , baru die rasmikan pembukaan pintu pagar tepi nie . hehehe .. papepon , pagar nie daa memberi banyak sumbangan kat kitorang untuk bermalas-malasan ke sekolah . lepak luu .. pintu pagar dekat jee , bila loceng bunyi nanti masuk lahh ! hee ..


Korang pulak mesti biase lalu sini kan .. pintu masuk utama ke sekolah ! ... & garisan mula acara merentas desa . hehe .. sape yang naik nan mak ayah tuu lalu kat sini laa kan .. petang petang kalau ade latihan volleyball lalu sini laa . sebab pintu pagar tepi dah tutop . x pon , kalau terdesak sangat , kitorang ada jalan short cut . hee .. terbaik punyee ! nanti laa aku bagitau korang ..


TADAA !!! nie laa jalan short cut kitorang . hee .. panjat kan ajee . asal rasa malas nak U turn , kitorang lalu sini jee . buad aksi ninja sikit . aktiviti nie kitorang panggil ..... menceroboh sekolah . hee~  dulu bersih jalan nie . yelaa .. tiap2 hari guna nak panjat pagar . skang , budak sekolah baik2 belaka .. x biase panjat2 pagar nie . tuu dah semak belakang nie . haa .. pot pet pot pet pot pet .........


Longkang nie pulak menyimpan seribu satu sejarah nyee yang tersendiri . seribu tuu belakang citer . skang , aku nak cite yang satu jee . longkang nie laa kitorang buad port maen mercun . kat sini laa kitorang kena kejar nan pak guard , cik Mael Parang . huhuu .. tercicit cicit lari . bess woo main mercun kat sini , bunyi gempak !! tahun nie pernah gak main mercun kat sini.. baru jee letupkan atas jalan .. da ada pak guard yang menjerit .. woii !! hahaha .. Deja Vu ... hee ..


Pokok Durian belakang rumah aku . pokok nie hampir2 kot nak bunuh aku . masa tuu , baru jee pas musim durian mengawan & durian runtuh . aku balik sekolah selalu laa ikut jalan nie .. nga syok2 jalan kat sini . gedebuk ! jatuh sekor biji durian kat depan aku . OMG !! pehh .. naseb baek ! brain freez aku dibuat nyee . haa .. cite nie kisah benar yee adik2 . x caye tanye haziq , saksi kejadian . hoho .. pape pon , durian tetap durian . walaupon tragedi nie hampir membunoh aku , setel jugak durian tuu aku makan . hehe .. sekian ...


p/s : Good Luck untuk Final Exam nanti !! 


5 ALPHA '09
-port Ajie , Haziq & Angah -

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...